Fotografia – reklama – prawo

Just another WordPress.com site

Umowa

Jednym z pierwszych problemów prawnych, z jakimi styka się osoba podejmująca jakąkolwiek działalność, zaraz po znalezieniu klienta lub kontrahenta, jest zawarcie z nim umowy.

Umowa definiuje stosunek zobowiązaniowy między kontrahentami, określa ich wzajemne prawa i obowiązki. W praktyce w znakomitej większości spraw, dokładna treść umowy nie ma większego znaczenia. Jedna strona wykonuje usługę, druga jej płaci – i na tym sprawa się kończy. Umowa nabiera znaczenia dopiero wówczas, gdy zaczynają się kłopoty. Kontrahent nie chce płacić, albo twierdzi, że usługa została wykonana w nieprawidłowy sposób. I wtedy okazuje się, że pozornie niewiele znaczące sformułowanie może przesądzić o tym, czy uzyskamy należne nam wynagrodzenie, a drobne ustalenie poczynione na etapie negocjacji zobowiązuje nas do wykonania dodatkowych usług, których nie uwzględniliśmy określając wysokość wynagrodzenia.

1) Umowa nie musi mieć formy pisemnej.

Przekonanie o konieczności pisemnej formy umowy, to chyba najczęstszy błąd pojawiający się w obrocie prawnym. Wielokrotnie miałem okazję słyszeć stwierdzenie „wykonałem usługę, nie otrzymałem zapłaty, ale problem w tym, że nie mam umowy”.

Oczywiście nie jest to prawdą. Za stwierdzeniem takim najczęściej kryje się tylko i wyłącznie informacja, że taka osoba nie zawarła umowy w formie pisemnej.

Przekonanie, że umowa oznacza spisany dokument jest dość powszechne. Tymczasem jest też całkowicie mylne. Co do zasady umowa może zostać zawarta w dowolnej formie, także w sposób dorozumiany. Przykładowo, zawarcie umowy może nastąpić w formie:

– ustaleń ustnych lub telefonicznych;

– wymiany e-maili;

– propozycji jednej strony (złożonej np. e-mailowo), na którą druga strona odpowie w ten sposób, że od razu przystąpi do realizacji umowy.

Sytuacje, kiedy w przypadku świadczenia jakiejś usługi nie ma w ogóle między stronami umowy są bardzo rzadkie.

2) Nawet gdy umowa nie wymaga formy pisemnej, warto udokumentować jej treść.

Większość umów może zostać zawarta w dowolny sposób. Nie oznacza to oczywiście, że nie warto zadbać o jakieś utrwalenie jej treści. Inaczej mogą się pojawić tysiące mniej lub bardziej drobnych rozbieżności: wysokość wynagrodzenia; to czy umówiona kwota była kwotą brutto, czy netto; termin wykonania, termin odbioru przedmiotu umowy; usługi dodatkowe, okres gwarancji.

Z tej przyczyny warto zadbać o jakiekolwiek utrwalenie zawartej umowy – czy to przez podpisanie dokumentu, wymianę e-maili, czy faksów. W ostateczności można też zadbać, aby przy ustalaniu warunków umowy były obecne osoby trzecie, które możnaby powołać jako świadków, jest to jednak najmniej pewny sposób.

Jeśli nie zadbamy o utrwalenie warunków umowy (w jakikolwiek sposób), może się okazać, że ich ustalenie okaże się w praktyce niemożliwe, a konsekwencje mogą być znaczące – chociażby brak możliwości uzyskania należnego wynagrodzenia.

3) Niektóre umowy jednak wymagają formy pisemnej.

Większość umów może zostać zawarta w dowolnej formie – należy jednak pamiętać, że niektóre rodzaje umów wymagają dla swojej ważności formy pisemnej. Dotyczy to przykładowo:

– umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych;

– umowy licencyjnej wyłącznej dotyczącej autorskich praw majątkowych;

– umów licencyjnych z prawa własności przemysłowej;

– umowy spółki jawnej.

Jeśli chodzi o prawa autorskie, warto pamiętać, że udzielenie licencji niewyłącznej nie wymaga dla swojej ważności formy pisemnej – może więc zostać dokonane w dowolny sposób.

Warto, przy zawieraniu umowy upewnić się, czy nie należy ona do umów, dla których wymagana jest forma pisemna, zwłaszcza że w pewnych przypadkach mogą wystąpić dodatkowe trudności. Przykładowo – umowa o dzieło nie wymaga dla swojej ważności formy pisemnej, ale już umowa o dzieło: np. o wykonanie zdjęć lub grafik, która dodatkowo przewiduje przeniesienie autorskich praw majątkowych do wytworzonego utworu, będzie wymagała formy pisemnej – inaczej nie dojdzie do przeniesienia autorskich praw majątkowych (co może też prowadzić w pewnych sytuacjach do nieważności całej umowy).

Reklamy

Single Post Navigation

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: